Uppehållsrätt

Hur man får uppehållsrätt?

Stannar du längre än 90 dagar måste du registrera för uppehållsrätt. Om du är svensk medborgare kan du få tillfälligt uppehållsrätt baserat på: Arbetsändamål (anställd, egenföretagare, refererad arbetare), Studie- eller yrkesutbildningsändamål, Familjeåterföreningsändamål, Samlevnadsändamål, eller Andra ändamål. Så länge du tillhandahåller den nödvändiga informationen och har ekonomiska resurser och sjukförsäkring för dig och dina familjemedlemmar kan du registrera dig för uppehållsrätt i upp till 10 år. Registrering beviljas automatiskt. Vissa dokument är obligatoriska för alla som ansöker om tillfälligt uppehållsrätt i Kroatien. När du ansöker om tillfälligt uppehållsrätt måste du besöka den närmaste polisstationen för att påbörja processen. Denna polisstation går under namnet Ministarstvo unutarnjih poslova (Inrikesministeriet). I Kroatien förkortas deras namn till MUP och uttalas som Mop.

På denna polisstation finns det en servicedisk speciellt för utlänningar som kallas ”šalter za strance”. Vissa polisstationer kan kräva att du bokar tid i förväg eller skickar in din ansökan via e-post.

Informera polisen om att du vill registrera dig för tillfälligt uppehållsrätt baserat på ditt EU/EES-medborgarskap. De kommer att förse dig med den senaste listan över krav.

När du har registrerat dig för uppehållsrätt kommer du att få ett registreringsintyg och vid begäran eventuellt en boravišna iskaznica.

För att ansöka om uppehållsrätt måste du ha:

Ifylld ansökningsblankett kallad Obrazac – tillhandahållen av polisen; du kan ladda ner den här.

Kopia av giltigt ID-kort eller pass

Registrerad adress i Kroatien

Ett passfoto i storlek 30 x 35 mm – om du vill skaffa ett uppehållskort

Ytterligare krav beroende på din situation:

1. Arbetsändamål

Anställningsbevis (om du arbetar för ett kroatiskt företag eller har skickats till Kroatien för att arbeta hos ett företag inom EU/EES), anställningskontrakt, anställningsintyg från en arbetsgivare, bevis på att du är egenföretagare, utdrag från handelsregistret, utdrag från domstolsregistret, bevis på att du är en utsänd arbetstagare som kallas Potvrda A1 (A1-certifikat).

2 Studie- eller yrkesutbildningsändamål

Bevis på studier eller yrkesutbildning, bevis på studier, bevis på yrkesutbildning, bevis på studentutbyte, bevis på ungdomsrörlighetsprogram, bevis på studentpraktik i Kroatien, bevis på giltig sjukvård, ekonomiskt intyg som visar att du har tillräckligt med pengar för att stödja dig själv och din familj.

3 Familjeåterförening

Bevis på att du är en familjemedlem till en EU/EES-medborgare – apostille/legaliserad och officiellt översatt om det utfärdats av en utländsk regering, födelseintyg, beslut om adoption, vigselbevis inte äldre än 6 månader, bevis på att du är beroende av en familjemedlem till en EU/EES-medborgare på grund av din ekonomiska/sociala status eller hälsotillstånd.

4 Livspartnerskap

Bevis på giltig sjukvård, bevis på att du är en livspartner eller informell livspartner till en EU/EES-medborgare, såsom ett intyg om fri civilstånd, inte äldre än 6 månader.

5 Andra ändamål

Bevis på giltig sjukvård Bevis på sjukförsäkring – Ta med det Europeiska sjukförsäkringskortet (EU-kortet) vid resa inom EU. Kortet visar att du är inskriven i svensk försäkringskassa och kan beställas kostnadsfritt på försäkringskassans webbplats: EU-kort och vård utomlands – Försäkringskassan (forsakringskassan.se), intyg om tillgängliga medel som visar att du har tillräckligt med pengar för att försörja dig själv och din familj.

Efter 5 års tillfälligt uppehållsrätt i Kroatien kommer du att kvalificera dig för att ansöka om permanent uppehållsrätt. Se till att kontakta MUP 30 dagar innan ditt uppehållsrätt löper ut för att gå igenom kraven så att du är förberedd. Du måste alltid ha en aktiv registrering medan du bor i Kroatien.

Permanent uppehållsrätt är en rättighet för EU/EES-medborgare när de uppfyller kraven, så godkännandet sker snabbt.

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *